Percepcja słuchowa i rozwijanie słownictwa - jak szybko i za darmo przygotować zabawy dla dzieci?
Tym razem chcę Wam podsunąć krótki i ekspresowy pomysł na zabawę z dziećmi - możecie ją zrealizować w dowolnym języku, kompletnie bez konieczności wcześniejszych żmudnych przygotowań.
Proponowane przeze mnie ćwiczenie wspiera rozwój percepcji słuchowej - czyli zdolności wyłapywania dźwięków z otoczenia, ich identyfikacji oraz różnicowania. Rozwinięta percepcja słuchowa jest fundamentem prawidłowego rozwoju mowy, wszak przez słuch dziecko zdobywa informacje, które potem przekłada na samodzielne mówienie.
Odpowiednie stymulowanie zmysłu słuchu oraz ćwiczenia ułatwią efektywne przejście do etapu różnicowania fonemów (najmniejszych cząstek mowy), wyłapywania pauz między wyrazami, podział wyrazów na sylaby, wyczuwanie prozodii mowy (intonacji, akcentów, rytmu). Wszystkie te umiejętności są konieczne nie tylko do pięknego wysławiania się, ale w dalszej kolejności do nauki czytania oraz poprawnego pisania.
Scenariusz zabawy
Zabawa, którą Wam podsuwam polega na rozpoznawaniu typowych dźwięków (płacz, szczekanie, klakson) oraz ich nazywanie. Podstawowe, co potrzebujemy do jej realizacji jest baza dźwięków - odsyłam więc Was do największej darmowej bazy dźwięków:
BBC Sound Effects - darmowa baza próbek dźwięków
Macie tu wyszukiwarkę dźwięków - polecam korzystać online, choć jeśli ktoś chce, to może pobrać nagrania i zapisać je w formacie .wav.
Spis zagadek dźwiękowych
Zacznę od łatwiejszych i stopniowo przejdę do trudniejszych.
- Odtwarzamy jeden dźwięk i pytamy się co tak brzmi.
- Odtwarzamy sekwencję 3 dźwięków i prosimy o ich nazwanie.
- Pytamy się o emocje związane z nagraniami - wyszukujemy np. oklaski, płacz dziecka, wyjącego psa i pytamy się dziecka, czy "bohater" jest smutny/przestraszony/radosny
- Historyjki dźwiękowe - odtwarzamy grzmot, deszcz i tupot stóp i pytamy się dziecka, co się stało (w linkach macie przykładowe nagrania, na koniec bohater wpada do wody)
Dla waszej wygody zamieszczam kilka gotowych historyjek dźwiękowych (jeśli dany dźwięk jest za długi, to odtwarzajcie tylko fragment nagrania):
- Grzmot, deszcz i tupot stóp
- Stepowanie i pianino, śmiech i oklaski
- Kot domaga się jedzenia, koty jedzą i mruczą
- Dzwon wybija godzinę, grupa ludzi biegnie, głosy w autobusie, krztuszący się silnik
- Śpiew ptaków i szum wody, woda w strumieniu, tupot stóp i skok do wody
- Niemowlę przegląda książkę, śmiech niemowlęcia
Pytania pomocnicze
- czy źródło dźwięku przybliża się do nas czy oddala?
- czy rytm jest szybki, czy wolny?
- czy dziecko umie nazwać te dźwięki, które usłyszało?
- czy dziecko może odtworzyć te dźwięki, które usłyszało?
- czy dziecko może przytoczyć historię nazwiązującą do tych dźwięków?
Miłej zabawy! Dajcie mi znać, czy ta nietypowa zabawa spodobała się waszym dzieciom?
Podoba Ci się to co robię? Chcesz być na bieżąco? Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, to zapraszam do polubienia mojej strony na Facebooku