"Moje pierwsze podróże" - mój patronat + ściągawka logopedyczna
Kto mnie regularnie podczytuje, ten wie, że wysoko cenię sobie książki obrazkowe (tu przeczytasz o tym jak kreatywnie korzystać z takich książek). Tym razem pokażę Wam dwie nowe książki, którym patronuję i jednocześnie podsunę gotową ściągawkę jak z nimi pracować, by wspierać rozwój mowy dziecka. Na warsztat trafiają: "Moje pierwsze podróże samolotem" oraz "Moje pierwsze podróże pociągiem".
-> Spoiler: ten wpis zawiera ściągawkę do pracy z książkami oraz kod rabatowy
Moje pierwsze podróże samolotem
Obie książki z serii "Moje pierwsze podróże" są kartonowe. Czy są to zwykłe książki obrazkowe? Nie.
Dlaczego? O tym poniżej.
Mamy tu połączenie niemieckiego "wimmelbuch", czyli książki obrazkowej z dużymi rozkładówkami pełnymi szczegółów do omówienia, wyszukiwania, przeliczania.
Mamy również elementy książki popularnonaukowej - wyjaśnienie procedur lotniczych, zapoznanie z pracą specjalistów oraz szczegółowe schematy ilustrujące działanie lotniska czy samolotu.
Wreszcie mamy warstwę fabularną, czyli przygody dziecka, które znajduje się w nowej dla niego sytuacji. Książka oswaja dziecko z nowymi doświadczeniami (wzorem angielskich książek typu "first experiences").
Wreszcie mamy element leksykalny - poszerzający słownictwo dziecka, wprowadzający nomenklaturę techniczną. Elementy ze słownika obrazkowego mogą posłużyć jako baza przedmiotów do wyszukania na stronach książki.
Przyznam szczerze, że jeszcze nie spotkałam się z książką, która by łączyła aż tyle zastosowań. Z przyjemnością siadłam do niej sama i całkiem sporo się dowiedziałam. Choć niezbyt długo cieszyłam się w samotności, bo zaraz przybiegły dwa ludki i zarządziły czytanie na głos.
Moje pierwsze podróże pociągiem
Analogicznie jak w przypadku książki o samolotach, "Moje pierwsze podróże pociągiem" możemy rozpatrywać w czterech warstwach:
- przygodowo-fabularna - oswajająca dziecko z podróżowaniem pociągami
- popularno-naukowa - zaznajamiająca z działaniem kolei
- percepcji wzrokowej - rozkładówki umożliwiają wyszukiwanie szczegółów, wyszukiwanie związków przyczynowo-skutkowych, ćwiczenie liczenia przedmiotów i wiele więcej
- leksykalna - wprowadzająca nowe słownictwo, objaśniająca terminologię
Obie książki są przejrzyste, z wyraźnymi nieoczopląsowymi ilustracjami, a twarde strony sprzyjają intensywnemu użytkowaniu tych książek.
Ostatnio naprawdę sporo się naszukałam książek, które nadawałyby się do zakupu dla przedszkola - te są idealne, bo przedszkolak dużo z nich wyniesie, a książki przetrwają duże grono czytelników. Bardzo mnie to cieszy.
Ściągawka - jak rozwijać język z książką obrazkową
Nie byłabym sobą, gdybym nie wykorzystała od razu nowych książek do naszej codziennej terapii rozwoju mowy. Jak to robię? Oto moja ściągawka:
Ćwiczymy fleksję
Podsuwam tak pytania, by odpowiedź wymagała odmiany rzeczowników przez przypadki:
- Co pcha pani? - wózek (mianownik)
- Przy czym stoi pociąg? - przy peronie (miejscownik)
- Z kim idzie dziecko? - z mamą (narzędnik)
- Co można kupić w kiosku? - misia/gazetę/książkę/itp. (biernik)
Tego typu pytania są elementem programowania języka. Bardzo polecam tę metodę rozwijania języka, zwłaszcza u dzieci dwujęzycznych.
Dzieciom, które mają problemy z udzieleniem odpowiedzi warto podsuwać gotowe schematy, przykładowo:
- Pan zamiata podłogę. Co zamiata ten pan?
Przymiotniki i przysłówki
Warto podsuwać dzieciom słowa w gotowych opozycjach, przykładowo:
- Pani otwiera drzwi. Drzwi są [...] otwarte czy zamknięte?
- Pan się spieszy. Idzie szybko czy wolno?
- Zobacz, pan zamiata podłogę. Czy podłoga jest czysta czy brudna? A jak posprząta to będzie czysta czy brudna?
Czasowniki
Kolejnym ćwiczenia, które wykonuję z moim dzieckiem wspierają przyswajanie czasowników.
Koniugacja
Koniugacja, to odmiana czasowników przez osoby. Staram się przygotowywać gotowe schematy, które umożliwiają ćwiczenie koniugacji. Jest to szczególnie wartościowe w przypadku czasowników nieregularnych (iść, jeść, siąść, być).
- Chłopiec idzie i tata idzie. Tata i chłopiec razem ... [idą]
Czas i tryb
Czytając książki obrazkowe staram się zwracać dzieciom uwagę na to, że czasowniki zmieniają formę w zależności od tego czy wydarzenie trwa, czy już się dokonało, od tego czy mówimy o teraz, wcześniej, czy później.
- Ludzie wjeżdżają schodami ruchomymi. Zaraz wjadą na peron. Gdzie wjadą? [staram się, by dziecko powtórzyło formę dokonaną czasownika]
- Zobacz, ci ludzie byli na parkingu. Teraz są na lotnisku. Zaraz będą w samolocie. [tu podsuwam różne pytania nawiązujące do ciągów przyczynowo-skutkowych]
Tak pokrótce wygląda nasze aktywne czytanie książek. Izolujemy się od otoczenia #zostańwdomu i przyswajamy nowe słownictwo kolejowe i lotnicze. Pierwsze efekty widzę już teraz - podsłuchałam dziecięce zabawy w "Pendolino". W czasie przymusowego uziemienia uważam, że chociaż w ten zdalny sposób mogę wzbogacać wiedzę dzieci o nowe doświadczenia.
Może Wy mi podsuniecie jakieś ciekawe sposoby na pracę z książkami?
Rabat 20%
Kończę ten artykuł miłym akcentem - Wydawnictwo Sam przygotowało dla czytelników bloga Mam to na końcu języka specjalny kod rabatowy na całą ofertę książkową. Od dziś do 30go marca możecie zakupić dowolne książki z oferty wydawnictwa z 20% rabatem na hasło "NAKONCUJEZYKA5".
Rabat 20% na całą ofertę Wydawnictwa Sam na hasło: NAKONCUJEZYKA5
Podoba Ci się to co robię? Chcesz być na bieżąco? Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, to zapraszam do polubienia mojej strony na Facebooku